X300, XJ klassieker in wording

Dat de Jaguar XJ een hit is sinds jaren zal niemand in Jaguar minnend land ontkennen. De XJ zag het daglicht in 1968 en is sindsdien de Britse limo bij uitstek.

In 1994 maakte de wereld kennis op de Paris motor show met de 5de editie van dit model, de X300.

Deze slanke limo werd gebouwd van eind 1994 tot einde 1997 en was een succes nummer. Uitgerust met de befaamde en technisch hoogstaande AJ16 motor in 3.2 en in 4.0 liter.

Tevens was er ook een V12 van 6.0 liter inhoud beschikbaar die 335 PK leverde. Deze meer dan fantastische krachtbron hield het uit tot 17 april 1997.

Tevens was er een XJR uitvoering beschikbaar met 4.0 l inhoud en compressor die 340 pk leverde.

Het aanbod van versies was uitgebreid, van de basis XJ6, de XJ Sport, een Executive, de Sovereign en de top uitvoering , de Daimler met als top of the bill: de Daimler Double Six century die op 100 exemplaren werdt gebouwd in V12 en 100 exemplaren in Daimler Six century 4.0 L.

Tevens zoals eerder vermeld de XJR uitvoering die een 340 pk 4.0 L compressor motor in het vooronder liggen had en die vandaag een beetje de vergeten supercharger is die nog moeilijk te vinden is in goede staat.

De X300 is wat mij betreft de meest budget vriendelijke Jaguar XJ ooit. De zes cilinder motoren waren "bullet proof" en met een degelijk onderhoud lopen deze makkelijk 4 a 500.000 km.

In deze XJ vindt men ook alle traditionele karaktertrekken terug van de oer XJ, de dubbele ronde koplampen die in de motorkap zitten gestileerd , de klassieke Jaguar grille, de lage daklijn, en de achterlichten die allemaal doen denken aan de eerste XJ versie.

Het interieur dat een weelde van leder en wortelnoten hout tentoonspreidt, de typische Britse vakkennis om een warm en aangenaam klimaat te vormen en u een zalig gevoel geven wanneer je met deze bolide op pad bent.

 

Maar ondertussen is deze Jaguar 20 jaar oud en waar moet je nu op letten?

 

Het aanbod is vrij omvangrijk en aanbiedingen variëren van 1500 tot 10.000 en uitzonderlijk nog meer!

Een degelijk exemplaar waarmee je zorgeloos en zonder directe kosten de baan mee op kan, gaat je snel 5000 a 7500€ kosten.

 

Een veel gestelde vraag is : wat zijn de problemen?

 

De carrosserie, die kan roest vertonen aan de achterste wielranden , de onderste hoeken van de achter ruit, de onderzijde van de dorpels en het voorste gedeelte van het chassis.

De achterste frame waar het differentieel is op gemonteerd durft ook te rotten.

Dit alles is te herstellen maar de kosten lopen snel op als je exemplaar roestig is. Altijd even de bumpers inspecteren, het chroomwerk kan beschadigdt zijn door foutparkeerders en het chroomwerk is moeilijker te vinden in tweedehands en nieuw vrij prijzig.

meestal is dan ook de binnenbalk van de bumper gescheurd en ook de bumper steunen onderin zijn vaak beschadigd.

Het interieur was van hoogstaande kwaliteit maar exemplaren waarvoor weing zorg was gedragen vertonen vaak heel wat beschadigingen en zeker de magnolia kleuren zijn in tweedehands moeilijk te vinden in goede staat.

Het dakpaneel vertoont na 20 jaar vaak een probleem waarbij de stof los komt en als een zak naar beneden hangt, men kan dit voorlopig oplossen met speldjes schuin door de bekleding te duwen maar vervangen van de bekleding is de enige mooie oplossing. De chauffeur zetel kan sporen van slijtage tonen van in en uitstappen, ook dit kan bij leder herstellers mooi worden vervangen. De stuurwielen vertonen ook vaak slijtage op de linkerzijde, vervangen of opnieuw (laten) kleuren is de oplossing.

Vloermatten zijn nieuw leverbaar.

Is het interieur algemeen in slechte toestand dan geeft dit al te denken dat het algemeen onderhoud ook te wensen heeft gelaten.

 

Motorisch is dit een juweeltje, weinig problemen, na 20 jaar kan het gebeuren dat de bobijnen aan vervanging toezijn. Aan te raden is om alle water darmen na te zien, eventueel te demonteren en de aansluitingen van aluminium op te kuisen en alles terug te monteren al dan niet met nieuwe darmen. De versnellingsbak is van ZF, de 4HP-22, makkelijk te vinden en kwalitatief degelijk.

de aandrijf lijn was degelijk maar toch even opletten of je geen exemplaar treft met een "zingende" achter brug.

de uitlaten zijn van roestvrij staal maar de laatste dempers durven op deze ouderdom roest vertonen. Nieuw te verkrijgen en niet te duur.

 

Ophanging bussen zijn na al die jaren meestal ook verduurd indien nog niet vervangen maar ook hier zijn de kosten betaalbaar en een exemplaar met nieuwe silent blocs rijdt zijdezacht. 

De banden kan je makkelijk inschatten, deze XJ loopt op 16 Duimse velgen en dit geeft de wagen een zalig komfort.

Enkel de XJR was voorzien van 17 duimers.

Ook hier geldt voor mij dat een Jaguar ook wat velgen betreft origineel dient te blijven. Er is ruim keuze uit verschillende modellen velgen en voldoende te vinden op de okkazie markt .

De achterste schokdempers kunnen lawaai maken maar de onderste bussen zijn apart leverbaar en lossen dit probleem budget vriendelijk op.

Remmen geven weinig of geen problemen en zijn een kwestie van onderhoud.

 

Electrisch geeft deze XJ niet al te veel problemen, ruiten werken degelijk en alle functies blijven het goed doen. Enkel het elektronische klokje heeft er meestal de brui aan gegeven en tweedehandse exemplaren zijn onbestaande.

Airco is ook van degelijke kwaliteit en werkt meestal na 20 jaar nog steeds.

 

 Productie:

 

Er zijn van de X300 92.038 stuks gebouwd waarvan 17.346 XJ6 exemplaren waren. De best verkochte was de Sovereign 4.0 met 28.490 stuks.

Tot de meest zeldzame behoren de Daimler Century uitvoeringen met respectievelijk 100 4.OL en 100 V12 6.0L

De Sovereign 3.2 LWB is ook een rariteit met slechts 305 exemplaren

Van de XJR uitvoering zijn er 6.547 gebouwd maar in Belgie zijn ze schaars.

 

Bent u op zoek naar een degelijk exemplaar dan bent u bij JagsOnly aan het goede adres. wij hebben er altijd enkele op voorraad en kunnen u helpen van A tot Z.